Real and imaginary problems of standardization of university education (in the area of pedagogical sciences)

Zygmunt Wiatrowski

Abstract


Standarization of education has a long history and abundant literature. But the standarization for the needs of vocational education has been studied for few decades. Then, the European Qualifications Framework was implemented by the European Union in 2008. This step has increased the importance of the problem of standarization of university education. Apart from the real problems, substituted or even imaginary problems has appeared. The author of this study presented different aspects and opinions of standarization activities which are carried out in the higher education.

Keywords


standarization; standarization of education; European Qualification Framework; history of standarization in education; real problems of standarization; imaginary problems of standarization; directions of educational development; social references

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bednarczyk H. (2012), Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki [w:] S. M. Kwiatkowski (red.), Pedagogika pracy — tradycja i wyzwania współczesności, Radom: ITeE.

Bednarczyk H. (red.) (1997), Systemy jakości i standardy kształcenia zawodowego, Radom: ITeE.

Bednarczyk H., Łopacińska L. (red.) (2008), Kształcenie zawodowe w kontekście Europejskich Ram Kwalifikacji, Radom: ITeE.

Butkiewicz M. (red.) (1995), Model polskich standardów kwalifikacji zawodowych, Warszawa–Radom: ITeE.

Kwiatkowski S. M. (2012), Standardy kwalifikacji i kompetencji zawodowych, „Studia Pedagogiczne” LXV – Komitet Nauk Pedagogicznych PAN: Zawód i praca – w świetle urynkowienia

i konkurencji globalnej, (red.) S. M. Kwiatkowski,Warszawa: KNP PAN.

Kwiatkowski S. M. (red.), (2004), Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, Warszawa: IBE.

Kwiatkowski S. M., Symela K. (red.) (2001), Standardy kwalifikacji zawodowych. Teoria–metodologia–projekty, Warszawa: IBE.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie wzorcowych efektów kształcenia, Dz. U. 2011 r. nr 253 poz. 1521.

Szlosek F. (2012), Nauczyciel szkoły zawodowej jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy [w:] S. M. Kwiatkowski (red.), Pedagogika pracy — tradycja i wyzwania współczesności, Radom: ITeE.

Wiatrowski Z. (1985), Przygotowanie, praca i doskonalenie nauczycieli szkół zawodowych. Raport z badań, Bydgoszcz: WSP.

Wiatrowski Z. (2005), Podstawy pedagogiki pracy, wyd. 4 (oraz wcześniejsze), Bydgoszcz: WSP w Bydgoszczy.

Wiatrowski Z. (2012), Problem kwalifikacji i kompetencji w kontekście europejskich i krajowych ram kwalifikacji, „Studia Pedagogiczne” LXV – Komitet Nauk Pedagogicznych PAN: Zawód

i praca – w świetle urynkowienia i konkurencji globalnej, (red.) S. M. Kwiatkowski, Warszawa: KNP PAN.

Wiatrowski Z., Podolska-Filipowicz E. (red.), (1990), Charakterystyki kwalifikacji nauczycieli szkół zawodowych, Bydgoszcz: WSP.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.35
Date of publication: 2015-07-09 21:45:40
Date of submission: 2015-07-09 11:41:01


Statistics


Total abstract view - 784
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 479

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Zygmunt Wiatrowski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.