Human Being Concepts as a Philosophical Basis of Pedagogy

Waldemar Furmanek

Abstract


In the efforts to answer the educational sciences to the challenges of the present day, one cannot omit the answer to the question about the philosophical and pedagogical concept of a human being. In this study, the author draws attention to the human models currently functioning in pedagogical practice and proposes the adoption of an integral human model.


Keywords


pedagogical concept of a human being; pedagogy; human models; integral human model

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Bartnik, C.S. (2000). Personalizm. Lublin: Wydawnictwo OK.

Brzezińska, A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

Encyklopedia. (1979). Encyklopedia katolicka. T. 3: Cenzor–Dobszewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Fallot, R.D. (1998). Spiritual and Religious Dimensions of Mental Illness Recovery Narratives. New Directions for Mental Health Services, 80, 35–44. DOI: 10.1002/yd.23319988006

Furmanek, W. (1995). Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Furmanek, W. (2012). Model człowieka odniesieniem do opisu przedmiotu badań pedagogiki pracy. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 14, 109–124.

Furmanek, W. (2017a). W poszukiwaniu tożsamości dydaktyki informatyki. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(4), 21–31. DOI: 10.17951/lrp.2017.36.4.21

Furmanek, W. (2017b). Osoba podstawą antropologiczną humanistycznej pedagogiki pracy. W: A. Solak, J. Bluszcz (red.), Personalizm pracy ludzkiej. Współczesne konotacje (s. 253–265). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Furmanek, W. (2020a). Godność człowieka. De dignitate personae humanae. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek, W. (2020b). Wielorakość godności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Furmanek, W. (2020c). Nowa praca nauczycieli. Nowy nauczyciel wyzwaniem dla pedagogiki. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 5, 333–359.

Galarowicz, J. (2000). Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Granat, W. (1976). U podstaw humanizmu chrześcijańskiego. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha.

Kozielecki, J. (1984). Transgresyjna koncepcja człowieka. Studia Filozoficzne, 1, 46–73.

Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Łakomski, M. (2004). Koncepcja personalistyczna człowieka podstawą integralnego wychowania. Wychowawca, 12, 14–15.

Stępień, A.B. (2001). W poszukiwaniu istoty człowieka (z fenomenologii i metafizyki bytu ludzkiego). W: B. Bejze (red.), Aby poznać Boga i człowieka. Cz. 2: O człowieku dziś (s. 61–94). Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.

Szewczyk, W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.

Szewczyk, W. (2000). Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.

Ślipko, T. (1974). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Walczak, A. (2006). W sprawie filozofii wychowania. Pedagogika Filozoficzna, (1), 10–25.

Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.

NETOGRAFIA

Matusiak, E. (2022). Psychoanalityczna a behawioralno-poznawcza terapia lęku. Pobrane z: http://www.jungpoland.org/pl/zbior-tekstow/psychoanalityczna-behawioralno-poznawcza-terapia-leku.html




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.17-26
Date of publication: 2023-06-13 12:01:56
Date of submission: 2021-09-03 12:09:13


Statistics


Total abstract view - 269
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 584

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Waldemar Furmanek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.