The Authority of the Teaching Profession in the Opinion of Teacher Education Students

Katarzyna Jagielska

Abstract


The article presents the results of own research on the perception of teacher authority by students of teacher studies. The theoretical part presents a definitional approach to the concept of authority and indicates the factors conditioning the perception of a teacher by students as an authority. The empirical part presents the results of own research. Fifty essays written by students of teaching faculties (aged 19–23) were analyzed. The selection of the research sample was convenient. The analysis of the essays’ content made it possible to specify the teacher’s qualities, which are perceived by the respondents as the features of authority. These features included, among others, moral values, openness, commitment to the teaching process, motivation to act, openness to other people. In the analyzed essays, students often indicated that on their educational path they had met many anti-authorities, teachers who demotivated them to act and subjected them to excessive criticism. The summary presents practical conclusions for preparing students to perform the teaching profession.


Keywords


authority; students of teacher studies; teacher; authority of the teaching profession; teacher’s qualities

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Chałas, K., Maj, A. (red.). (2016). Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.

Doroszewski, W. (2006). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dróżka, W. (1997). Młode pokolenie nauczycieli. Kielce: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego.

Dróżka, W. (2008). Indywidualny styl pedagogiczny jako przejaw twórczości nauczycieli – na podstawie badań autobiograficznych. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 17, 65–78.

Dudzikowa, M. (1995). Autorytet nauczyciela w opinii uczniów. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (8), 3–11.

Dudzikowa, M. (2007). O autorytecie nauczyciela – z fotografią w kolorze sepii w tle. W: Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy (s. 159–181). Gdańsk: GWP.

Dudzikowa, M. (2008). Autorytet jest zawsze relacją. Psychologia w Szkole, (3), 3–11.

Dudzikowa, M. (2010). Autorytet z klamką w tle. Głos Pedagogiczny, (16), 8–12.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gaś, Z.B. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.

Kerschensteiner, G. (1914). Der Begriff der staatsbürgerlichen Erziehung. München: Oldenbourg Verlag.

Kołakowski, L. (1994). Obecność mitu. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Łażewska, D. (2013). „Drogi mistrz” czy „mistrz drogi”? Autorytet pedagogiczny w czasach postmoderny. W: D. Łażewska (red.), Autorytet w wychowaniu i edukacji (s. 58–76). Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie.

Łukasik, J.M. (2016). Poznać siebie i dbać o rozwój. W drodze do sukcesu. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum.

Łukasik, J.M. (2018). Rozwój osobisty nauczyciela – nieobecna kategoria. Ruch Pedagogiczny, (2), 29–37.

Łukasik, J.M. (2020). Rozwój osobisty i zawodowy nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (3), 85–97.

Łukasik, J.M. (2021a). Motywy wyboru zawodu nauczyciela przez studentów uczelni artystycznych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (1), 63–75.

Łukasik, J.M. (2021b). Konkursy pamiętnikarskie w pedeutologii. Tradycje, tendencje, perspektywy badań. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Łukasik, J.M., Jagielska, K. (2016). Refleksyjność emerytowanych nauczycieli jako czynnik zmiany i rozwoju osobistego. W: K. Jagielska, J.M. Łukasik, N.G. Pikuła (red.), Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości (s. 173–183). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, J.M., Jagielska, K., Duda, A., Koperna, P., Mróz, A., Sobieszczańska, K. (2018). Pedagogical Competencies of Teachers at the Beginning of Their Professional Career. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 221, 21–25.

Miko-Giedyk, J. (2018). Profesor Marii Dudzikowej troska o autorytet nauczyciela. Parezja, (2), 81–96. DOI: https://doi.org/10.15290/parezja.2018.10.08

Mysłakowski, Z. (1971). Pisma wybrane. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Olearczyk, T. (2012). Autorytet nauczyciela. Wychowawca, (10), 10–13.

Paris, S.G., Ayres, L.R. (1997). Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem. Warszawa: WSiP.

Pieter, J. (1963). Słownik psychologiczny. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Piwowarski, R. (2013). Życie i praca polskiego nauczyciela oraz czynniki budujące i niszczące jego autorytet. Ruch Pedagogiczny, (2), 19–35. DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.19

Piwowarski, R. (2018). Prestiż i zarobki polskich nauczycieli. Ruch Pedagogiczny, (2), 39–54.

Piwowarski, R. (2020). Czy praca nauczycieli jest ceniona? W: J. Madalińska-Michalak, A. Wiłkomirska (red.), Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (s. 267–286). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323542957.pp.267-286

Rowid, H. (1957). Podstawy i zasady wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Wspólna Sprawa.

Skarga, B. (2007). Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Kraków: Znak.

Smak, M., Walczak, D. (2015). Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli. Raport z badań jakościowych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szymański, M. (2005). Nauczyciel jako profesjonalista. Nowa Szkoła, (6).

Szymczyk, J. (2009). Bycie (stawanie się) refleksyjnym nauczycielem. Perspektywa socjokulturowa. Forum Dydaktyczne, (5–6), 50–58.

Tchorzewski, A. de (2017). Autorytet i jego struktura aksjologiczna. Studia Paedagogica Ignatiana, 5(20), 187–212. DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.008

Witkowski, L. (2009). Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu w teorii). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

NETOGRAFIA

Perkowska-Klejman, A. (2018). Przegląd literatury przedmiotu: Refleksyjność w kontekście uczenia się. Poszukiwanie pojęć, modeli i metod. Pobrane z: https://alosus.ceo.org.pl/sites/alosus.ceo.org.pl/files/perkowska-klejman_a.pdf (dostęp: 15.02.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.153-170
Date of publication: 2022-03-02 18:21:17
Date of submission: 2021-10-04 10:19:28


Statistics


Total abstract view - 1362
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 3107

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Katarzyna Jagielska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.