Labour Pedagogy: Contemporary Research Areas

Nellia Nychkalo, Nadiya Tymkiv

Abstract


The article deals with the analysis of labour pedagogy as a subdiscipline of pedagogy. It has been specified that the foundations of labour pedagogy originated in the early 1970s and are connected with the prominent Polish researchers (including T. Nowacki, Z. Wiatrowski, R. Gerlach, F. Szlosek, S. Kaczor, U. Jeruszka, E. Kubiak-Szymborska, J. Wierzejska, Z. Wołk), who have produced their own implications on labour pedagogy. Based on their views, it has been specified that the progress of civilization and the accompanying changes in the content and forms of work cause the need to extend the interests of work pedagogues to new research areas and research problems. Particular attention is given to the language of concepts, statements and research methodology in the field of professional preparation and human functioning in the work environment and the conditions of professional development. Therefore, it has been substantiated the dialectical relationship of labour pedagogy, labour psychology and vocational pedagogy in globalization and integration processes. In this context, prognostic significance of research aimed at dynamic development of "human-labour" system in the information and technology community is revealed. It has been outlined that work is the highest value of a human, but only well-organized work leads to the realization of material and spiritual values necessary for the functioning an individual and society.


Keywords


labour pedagogy; subdiscipline; pedagogical sciences; vocational education; interdisciplinarity; human work

Full Text:

PDF

References


LITERATURE

Beck-Dudley, C. (2018). The Future of Work, Business Education, and the Role of AACSB. Journal of Legal Studies Education, 35, 165-170. doi:10.1111/jlse.12073

Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Wyd. UMCS.

Furmanek, W. (2010). Przedmiot badań we współczesnej pedagogice pracy. Szkoła – Zawód – Praca, 1, 66–82.

Gerlach, R. (2006). Nowe obszary badań w pedagogice pracy. In Z. Wiatrowski (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej (pp. 115–123). Włocławek: Lega. Oficyna Wydawnicza Włocławskiego Towarzystwa Naukowego.

Gerlach, R. (2017). O kondycji polskiej pedagogiki pracy. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 17–36). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Jakimiuk, B. (2017). Humanizacja pracy jako obszar badań w pedagogice pracy. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 413–440). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Jeruszka, U. (2017). Teorie w dziedzinie (nie tylko) pedagogiki pracy. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 62–107). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Karney, J.E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Krause E. (2017). W kierunku całożyciowego doradztwa kariery. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 264–288). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Kubiak-Szymborska, E. (2017). Wychowanie ku pracy jako formacja dyskursywna pedagogiki pracy. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 157–183). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Kwiatkowski, S.M. (2010). Popyt na pracę w warunkach kryzysu gospodarczego. Szkoła – Zawód – Praca, 1, 16–28.

Nowacki, T.W. (1999). Zawodoznawstwo. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Nowacki, T.W. (2010). Wybrane problemy pedagogiki pracy – między diagnozą i prognozą. In R. Gerlach (red.), Pedagogika pracy w perspektywie dyskursu o przyszłości (pp. 27–28). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Nychkalo, N. (2014). The “Man-Labour” System as the Basis for Interdisciplinarity of Pedagogical Science.Comparative Professional Pedagogy, 4(3), 8-18. doi:10.2478/rpp-2014-0030

Ostrowska, U. (2017). Fenomen pracy ludzkiej z perspektywy aksjologicznej. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 138–155). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Szlosek, F. (2007). Procedury badań w pedagogice pracy. In F. Szlosek (red.), Badanie – dojrzewanie – rozwój (na drodze do doktoratu). Eksperyment i obserwacja w badaniach pedagogicznych. Warszawa – Radom: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.

Szlosek, F. (2015). Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. Warszawa – Radom: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.

Wiatrowski, Z. (2004). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.

Wiatrowski, Z. (2017). Praca zawodowa między stałością a zmiennością. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 185–210). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

ONLINE SOURCES

Wołk, Z. (2020). Współczesna pedagogika pracy w Polsce. Obszary problemowe. Studia z teorii wychowania, XI, 2(31), 99–120. Retrieved from: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/ element/bwmeta1.element.ceon.element-89ae01ba-3705-3fc7-a39d-594ffb46a0a8 (access: 30.09.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.113-124
Date of publication: 2022-09-05 09:50:56
Date of submission: 2022-02-16 15:01:18


Statistics


Total abstract view - 1037
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 327

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.