Family Environment and Identity of People in Their Late Adulthood on the Example of Cieszyn Silesia

Katarzyna Jas

Abstract


The aim of the following study is to pay attention to a family role and importance in creating an identity of people in their late adulthood. In Cieszyn Silesia family used to be and still is a significant issue in citizens’ lives. It is considered as a place of upbringing, intergenerational contacts, source of tradition, values transmission and creation of children’s and youth identity and people in late adulthood as a result. Family life becomes an engine for taking up diverse activity by people in late adulthood. It leads the elderly to entrenchment of existing identity and considering themselves in some new perspectives.


Keywords


family; identity; people in late adulthood; Cieszyn Silesia

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman, Z. (1993). Ziemia, krew, tożsamość. Przegląd Polonijny, (4), 7–8.

Chlebowczyk, J. (1983). O prawie do bytu małych i młodych narodów. Kwestia narodowa i procesy narodotwórcze we wschodniej Europie Środkowej w dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX w). Katowice: Śląski Instytut Nauk.

Dyczewski, L. (2002). Więź między pokoleniami w rodzinie. Lublin: TN KUL.

Encyklopedia powszechna (2002). T. 7. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Erikson, E.H. (1994). Identity and Life Cycle. New York–London: W. Norton & Company.

Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Ferguson, G.A., Takane, Y. (2004). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Forgas, J.P., Williams, K.D., Wheeler, L. (2005). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: GWP.

Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.

Guilford, J.P. (1960). Podstawowe metody statystyki w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konieczna-Woźniak, R. (2008). Zaangażowanie ludzi starszych w przekaz międzypokoleniowy. W: R. Konieczna-Woźniak (red.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania – radości – dylematy (s. 305–313). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Merton, R.K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nikitorowicz, J. (1999). Szanse i zagrożenia tożsamości rodzinnej na pograniczu kultur. W: J. Nikitorowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań w edukacji międzykulturowej (s. 66–78). Białystok: Trans Humana.

Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.

Rusek, H. (1997). Kulturowe wzory życia polskich rodzin na Zaolziu a asymilacja. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Szatur-Jaworska, B. (2000). Ludzie starzy i starość w polityce społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr.

Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., Dzięgielewska, M. (2006). Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr.

Szczurek-Boruta, A. (1998). Rodzina a tolerancja (z badań młodzieży i rodziców mieszkających na pograniczu polsko-czeskim). W: T. Lewowicki, B. Grabowska (red.), Młodzież i tolerancja (s. 99–119). Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie.

Szczurek-Boruta, A. (1999). Edukacja szkolna na pograniczu polsko-czeskim (z badań społeczności Śląska Cieszyńskiego). W: J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym (s. 153–165). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Szczypka-Rusz, A. (2000). Współczesna rodzina cieszyńska. Kim są rodzice? Kim chcieliby, żeby były ich dzieci – rzecz o tożsamości. W: T. Lewowicki, J. Suchodolska (red.), Rodzina – wychowanie –wielokulturowość (s. 48–55). Cieszyn–Warszawa: Uniwersytet Śląski Filia W Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie.

Szuścik, U. (2006). Potrzeby dziecka. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne (s. 375–378). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Waroch-Kardas, H. (1988). Fazy życia zawodowego i rodzinnego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Wielgus, S. (2001). Rodzina wobec współczesnych zagrożeń. W: D. Kornas-Biela (red.), Rodzina. Źródło życia i szkoła miłości (s. 15–28). Lublin: TN KUL.

Witkowski, L. (1989). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji E.H. Eriksona. Toruń: Wydawnictwo UMK.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.213-222
Date of publication: 2019-10-31 17:20:23
Date of submission: 2018-07-03 11:17:14


Statistics


Total abstract view - 1046
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 937

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Katarzyna Jas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.