School Adaptation of Creative and Non-creative Children Aged 6–7

Grażyna Ewa Kwiatkowska

Abstract


The issue of creative activity has been interesting for researchers for a long time, and nowadays we notice an increase in interest in this subject. School systems change; methods that were once used, are becoming obsolete, so we should look for new ones that will meet today’s expectations of children and young people. Creativity nowadays allows the child to get to know each other better, helps him or her find the right way, understand the intricacies of life. The issue of creativity in children was considered in this study in the context of adaptation to school. The research problem was formulated as follows: Is there a relationship between the level of creative abilities and the degree of school adaptation? The following diagnostic methods were used in the research: Student Behavior Sheet by B. Markowska and the Drawing of Creative Thinking by K.K. Urban and H.G. Jellen (TCT-DP). The research group consisted of 81 children aged 6–7 from two Lublin primary schools (46 boys and 35 girls). Taking into account the literature on the subject, a significant relationship was expected between the level of creative abilities in children aged 6–7 and their social adaptation. It follows from the analysis of the results of own research, such compounds do not exist in the studied group. In practice, this means that children who have high creative abilities can reveal behaviors that indicate poor social adaptation, while “non-creative” children can be assessed highly in this respect.


Keywords


school adaptation; creative children; children aged 6–7

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Brejnak, W. (red.). (2002). O pomyślny start ucznia w szkole. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam” (Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Dysleksji, wydanie specjalne).

Dymara, B. (red.). (1996). Dziecko w świecie sztuki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gajda, J. (2008). ABC mądrego rodzica. Inteligencja twojego dziecka. Gliwice: Wydawnictwo Złote Myśli.

Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. Warszawa: WSiP.

Guz, S., Zwierzchowska, I. (2010). O pomyślny start szkolny dziecka. Warszawa: WSP TWP.

Guz, S., Sokołowska, T. (red.). (2008). Aktywność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSP TWP.

Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: PIW.

Klus-Stańska, D. (2004). Adaptacja szkolna siedmiolatków. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Kopik, A. (red.). (2007). Sześciolatki w Polsce. Raport 2006: diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce–Bydgoszcz: Wydawnictwo Tekst.

Kujawiński, J. (1990). Rozwijanie twórczej aktywności uczniów klas początkowych. Warszawa: WSiP.

Lubowiecka, J. (2000). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSiP.

Malicka, M. (1982). Uroki i trudy twórczego życia. Warszawa: Nasza Księgarnia.

MEN (2008). Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator. 2008/2009. Rok Przedszkolaka. Pobrane z: www.men.gov.pl (dostęp: 16.11.2019).

Michalak, R., Misiorna, E. (2006). Konteksty gotowości szkolnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Myrdzik, B., Karwatowska, M. (red.). (2011). Twórczość w szkole. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Nęcka, E. (2004). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (T. 2; s. 783–807).Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Partyka, M. (red.). (2000). Modele opieki nad dzieckiem zdolnym. Materiały z I i II Forum Wymiany Doświadczeń Osób Pracujących z Dziećmi Zdolnymi, Warszawa, maj 1998, maj 1999. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Śliwerski, B. (red.). (2010). Pedagogika (T. 4). Gdańsk: GWP.

Urban, K.K., Jellen, H.G. (2000). Rysunkowy test twórczego myślenia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Białystok: Trans Humana.

Wiatrowska, L., Dmochowska, H. (2013). Dziecko u progu szkoły. Dojrzałość szkolna dzieci a ich gotowość do nauki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wilgocka-Okoń, B. (2003). Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Zakrzewska, B. (2003). Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole. Warszawa: WSiP.

Zborowski, J. (1986). Rozwijanie aktywności twórczej. Warszawa: WSiP.

Zwierzyńska, E., Matuszewski, A. (2006). Kwestionariusze „Klasa wobec mnie”, „Ja wobec klasy”. Podręcznik. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.35-50
Date of publication: 2020-06-29 17:48:41
Date of submission: 2019-05-15 09:20:00


Statistics


Total abstract view - 889
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 471

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Grażyna Ewa Kwiatkowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.