Percepcja własnych kompetencji przez studentów psychologii – raport z badania pilotażowego

Ewelina Mleczkowska

Streszczenie w języku polskim


Psychologia niezmiennie od kilku lat pozostaje jednym z najczęściej wybieranych kierunków kształcenia wśród absolwentów szkół średnich. Warto zrewidować najbardziej pożądane kompetencje nowoczesnego psychologa, aby zapewnić wysoką jakość kształcenia, a w dalszej perspektywie odpowiedzieć na współczesne potrzeby klientów w bardzo dynamicznie zmieniających się warunkach wykonywanej pracy. Wpływa na nie m.in. szybki rozwój nowych technologii, pandemia koronawirusa oraz tocząca się za granicami kraju wojna. Przy tak nasilonych przemianach społeczno-ekonomicznych i wciąż rosnącym zapotrzebowaniu na usługi psychologiczne warto poświęcić czas na poruszenie tematu najistotniejszych kompetencji nowoczesnego psychologa. Celem niniejszego opracowania jest zarówno podjęcie próby określenia kompetencji nowoczesnego psychologa, jak i sprawdzenie, czy – a jeśli tak, to w jaki sposób – tryb nauki (stacjonarny i niestacjonarny) różnicuje samoocenę tych kompetencji w grupie 239 badanych studentów psychologii. Dane uzyskane w wyniku badania pilotażowego autorską ankietą potwierdziły występowanie istotnych różnic między porównywanymi grupami w zdecydowanej większości wyróżnionych kompetencji.


Słowa kluczowe


kompetencje nowoczesnego psychologa; studenci psychologii; tryb nauki; studia stacjonarne; studia niestacjonarne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Bilska, A. (2010). Kompetencyjny model zawodu psychologa w oczach studentów psychologii a postrzeganie kompetencji psychologów przez studentów innych kierunków. Niepublikowana praca magisterska. Wrocław: Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Instytut Psychologii.

Cienkowski, W. (1994). Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych. Warszawa: BGW.

Cipora, E., Mielnik, A. (2022). Wybrane aspekty medyczne i społeczne pandemii COVID-19. Journal of Education, 12(1), 11–20. DOI: 10.12775/JEHS.2022.12.01.001

EFPA. (2006). EuroPsy – the European Certificate in Psychology. Brussels: EFPA Head Office.

Janowska, Z. (2002). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kenkel, M.B. (2009). Adopting a Competency Model for Professional Psychology: Essential Elements and Resources. Training and Education in Professional Psychology, 3(4, Suppl.), 59–62. DOI: 10.1037/a0017037

Kossowska, M., Sołtysińska, I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Księska-Koszałka, J. (2021). Psychologiczne konsekwencje pandemii COVID-19. W: W. Nowak, K. Szalonka (red.), Zdrowe style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (s. 47–58). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Małek, M. (2011). Obraz zawodu psychologa biznesu w opinii studentów oraz praktyków biznesu. Niepublikowana praca magisterska. Poznań: Wydział Nauk Społecznych UAM w Poznaniu, Instytut Psychologii UAM.

McClelland, D.C. (1973). Testing for Competence Rather than Intelligence. American Psychologist, 28(1), 1–14. DOI: 10.1037/h0034092

McClelland, D.C. (1999). Identifying Competencies with Behavioral-Event Interviews. Psychological Science, 9(5), 331–339. DOI: 10.1007/Bf00995542

McClelland, D.C., Boyatzis, R.E. (1982). Leadership Motive Pattern and Long-Term Success in Management. Journal of Applied Psychology, 67(6), 737–743. DOI: 10.1037/0021-9010.67.6.737

New, G.E. (1996). Reflections: A Three-Tier Model of Organizational Competencies. Journal of Managerial Psychology, 11(8), 44–51. DOI: 10.1108/02683949610150051

Paluchowski, W.J. (2008). Kompetencyjny model zawodu psychologa. W: S.A. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją (s. 37–45). Warszawa: Difin.

Paluchowski, W.J. (2012). Kompetencje diagnostyczne psychologa i ich obraz. Czasopismo Psychologiczne, 18(1), 9–15.

Roberts, M.C., Borden, K.A., Christiansen, M.D., Lopez, S.J. (2005). Fostering a Culture Shift: Assessment of Competence in the Education and Careers of Professional Psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 36(4), 355–361. DOI: 10.1037/0735-7028.36.4.355

Salari, N., Hosseinian-Far, A., Jalali, R., Vaisi-Raygani, A., Rasoulpoor, S., … Khaledi-Paveh, B. (2020). Prevalence of Stress, Anxiety, Depression among the General Population during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review and Meta-Analysis. Globalization and Health, 16. DOI: 10.1186/s12992-020-00589-w

Simon, H.A. (1982). Podejmowanie decyzji kierowniczych. Nowe nurty. Warszawa: PWN.

Spencer, L., McClelland, D., Spencer, S. (1990). Competency Assessment Methods. Boston: Hay/McBerResearch Press.

Spychała, M., Matejun, M. (2015). Badanie ocen wybranych kompetencji menedżerskich studentów WOiZ Politechniki Łódzkiej. Marketing i Rynek, (5), 1274–1293.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: D. Doliński, J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 23–92). Gdańsk: GWP.

NETOGRAFIA

Głos Nauczycielski. (2021). Senat: Pandemia nasiliła problemy psychiczne u dzieci i młodzieży. Brakuje etatów dla szkolnych psychologów. Pobrane z: https://glos.pl/senat-pandemia-nasilila-problemy-psychiczne-u-dzieci-i-mlodziezy-brakuje-etatow-dla-szkolnych-psychologow

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2021). Wyniki rekrutacji na studia w roku akademickim 2021/2022 w uczelniach nadzorowanych przez Ministra Edukacji i Nauki. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wyniki-rekrutacji-na-studia-w-roku-akademickim-20212022-w-uczelniach-nadzorowanych-przez-ministra-edukacji-i-nauki

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie. (2007). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz.U. 2007 nr 164 poz. 1166).

Ustawa. (2001). Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2019 poz. 1026).

Ustawa. (2004). Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001 ze zm.).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.109-131
Data publikacji: 2023-06-13 12:02:08
Data złożenia artykułu: 2022-12-08 19:54:11


Statystyki


Widoczność abstraktów - 439
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 383

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Ewelina Mleczkowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.