Agresja interpersonalna – profilaktyka i przeciwdziałanie

Jolanta Maria Wolińska

Streszczenie w języku polskim


W artykule wskazano terminologię, specyfikę oraz kryteria agresji, agresywności i przemocy. Omówiono też wybrane czynniki ryzyka wystąpienia zachowań agresywnych czy przemocy u dzieci, ujawniające się w rodzinie, środowisku szkolnym i za pośrednictwem mediów. Następnie przedstawiono propozycje działań profilaktycznych stosowanych w celu uniknięcia lub zmniejszenia skali agresywności i przemocy, a także przybliżono przedsięwzięcia zaradcze, wspierające dzieci zagrożone agresją interpersonalną, oraz sposoby przeciwdziałania agresji i przemocy.


Słowa kluczowe


agresja interpersonalna; profilaktyka; przeciwdziałanie

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Warszawa: Zysk i S-ka.

Bandura A., Walters R.H. (1968), Agresja w okresie dojrzewania, Warszawa: PWN.

Biała M. (2006), Problemy z zachowaniem dzieci i młodzieży, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Brzozowski P. (1988), Postawy wychowawcze rodziców a agresywność dzieci, [w:] K. Pospiszyl (red.), Z badań nad postawami rodzicielskimi, Lublin: UMCS.

Frączek A. (1973), Problemy psychologicznej teorii agresji, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3.

Frączek A. (1975), Mechanizmy regulacyjne czynności agresywnych, [w:] I. Kurcz, J. Reykowski (red.), Studia nad teorią czynności ludzkich, Warszawa: PWN.

Frączek A. (red.) (1986), Studia nad uwarunkowaniami i regulacją agresji interpersonalnej, Wrocław: Zakład Narodowy im.Ossolińskich.

Gaś Z.B. (1998), Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Hansen W.B. (1993), School-based alcohol prevention programs, “Alcohol Health & Research World”, Vol. 17(1).

Jarosz E. (1998), Wczesne interwencje w profilaktyce zjawiska przemocy w stosunku do dzieci w rodzinie, [w:] Z. Brańka, M. Szymański (red.), Agresja i przemoc w instytucjach wychowawczych, Kraków: „Text”.

Kirwil L. (1984), O koncepcji rozwoju agresywności H.J. Kornadta, „Przegląd Psychologiczny”, nr 2.

Kołodziejczyk J. (2004), Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków: Sophia.

Kornadt H.J. (1975), O motywacyjnej teorii agresji i hamowania agresji, „Studia Psychologiczne”, nr 14.

Kosewski M. (1977), Agresywni przestępcy, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Krahé B. (2006), Agresja, Gdańsk: GWP.

Kubacka-Jasiecka D. (1975), Funkcjonowanie społeczne osób agresywnych i samoagresywnych, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

MENiS (2004), Poradnik metodyczny dla nauczycieli, Warszawa.

Ostrowska K. (1997), Przemoc w szkole: rozmiary, przejawy, uwarunkowania osobowościowe, [w:] I. Pospiszyl (red), Przemoc w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, Warszawa: IBE.

Pospiszyl K. (1975), Badania porównawcze nad rodzajami agresji u młodzieży przestępczej, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2.

Pospiszyl I. (1998), Przemoc w rodzinie, Warszawa: WSiP.

Skorny Z. (1989), Psychologiczna analiza agresywnego zachowania, Warszawa: PWN.

Szewczuk W. (1979), Słownik psychologiczny, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Szymczak M. (red.) (1979), Słownik języka polskiego, Warszawa: PWN.

Tedeschi J.T., Smith III R.B., Brown R.C. Jr. (1974), A reinterpretation of research on aggression, “Psychological Bulletin”, Vol. 81(5).

Tuszyńska-Bogucka V. (red.) (2006), Media – przyjaciel czy wróg dziecka. Program informacyjno-edukacyjny, Poznań: Wydawnictwo eMPi2.

Włodarski Z., Matczak A. (1996), Wprowadzenie do psychologii, Warszawa: WSiP.

Wojciszke B. (2002), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Scholar.

Wolińska J.M. (1991), Postawy rodzicielskie a agresywność dorastających dziewcząt i chłopców, [w:] B. Jedynak (red.), Kobieta w kulturze i społeczeństwie, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wolińska J.M. (1996), Rodzinna etiologia agresywności młodzieży w wieku dorastania, [w:] A. Frączek, I. Pufal-Struzik (red.), Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Wolińska J.M. (1997), Socjalizacja agresji dorastających dziewcząt i chłopców, [w:] B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju: psychostymulacja i psychokorekcja, t. 1, Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.

Wolińska J.M. (2003), Agresywność dziewcząt i chłopców: problem indywidualny i społeczny, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wolińska J.M. (2004), Komputer (gry, Internet) – konieczność, pasja, zagrożenie, uzależnienie, [w:] G.E. Kwiatkowska (red.), Wybrane zagadnienia psychologii współczesnej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wolińska J.M. (2010), Asertywność w praktyce pedagogicznej, [w:] D. Pankowska, T. Sokołowska-Dzioba (red.), Kompetencje nauczyciela przedmiotów zawodowych, cz. 2: Praca wychowawcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wolińska J.M. (2013), Dynamika, profilaktyka i resocjalizacja agresji dzieci i młodzieży, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży, Warszawa: Difin.

Wosińska W. (2004), Psychologia życia społecznego, Gdańsk: GWP.

Wójcik D. (1977), Środowisko rodzinne a poziom przestępczości młodzieży przestępczej i nieprzestępczej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Zakrzewski M. (1986), Procesy atrybucyjne a regulacja agresji interpersonalnej, „Przegląd Psychologiczny”, nr 3.

Zimbardo P.G., Ruch F.L. (1988), Psychologia i życie, Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.3.247-261
Data publikacji: 2019-02-26 17:52:11
Data złożenia artykułu: 2018-06-13 11:06:08


Statystyki


Widoczność abstraktów - 6199
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 2050

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Jolanta Maria Wolińska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.