On Historical and Current Problems of Labour Pedagogy

Franciszek Szlosek

Abstract


The article discusses the key dilemmas facing contemporary labour pedagogy in a historical context. One of them is the dispute about who is the precursor of this scientific sub-discipline. Attempts were made to justify that it is Stanisław Staszic, who, through his entire activity, system of values and life attitude, displayed categories and values close to or identical to the currently exposed subject of work pedagogy. In the case of contemporary dilemmas, the issue of the lack of adequacy of the research subject of this sub-discipline to its scientific achievements was raised, as well as the fact that higher education was omitted in the areas of interest and research in labour pedagogy, although these schools provide professional qualifications and prepare people to function on the labour market. The article also contains information on the state of the literature on labour pedagogy and the increase in the number of universities providing education in the field of pedagogy.


Keywords


labour; labour pedagogy; professional qualifications; labour market; pedagogy

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Biegeleisen, L.W. (1928). Polska polityka gospodarcza a szkolnictwo zawodowe. Warszawa.

Biegeleisen, L.W. (1938). Teoretycznopoznawcze podstawy zasady gospodarności. Warszawa.

Chmielecka, E. (red.). (2009). Od Europejskich do Krajowych Ram Kwalifikacji. Warszawa: MEN.

Konarski, K. (1928). Stanisław Staszic w Łodzi w roku 1825 r. Rocznik Łódzki, 1.

Kwiatkowski, S.M., Bogaj, A., Baraniak, B. (2007). Pedagogika pracy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Lechicka, J. (1951). Rola dziejowa Stanisława Leszczyńskiego. Wybór pism. Cz. 2. Toruń: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego.

Nowacki, T. (1957). Materiały do działalności pedagogicznej Stanisława Staszica. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Nowacki, T. (2008). Przyczynek do historii pedagogiki pracy. W: F. Szlosek (red.), Badanie – dojrzewanie – rozwój (na drodze do doktoratu). Radom: Instytut Technologii i Eksploatacji PIB.

Rowid, H. (1926). Szkoła twórcza. Podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia „szkoły pracy”. Kraków: Gebethner i Wolff.

Sławiński, S., Dębowski, H., Michałowicz, H., Urbaniak, J. (2013). Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Staszic, S. (1820). Ród ludzki. Poema dydaktyczne. Warszawa: Drukarnia Jego Cesarsko-Królewskiej Mości Rządowej.

Szafraniec, K. (red.). (1983). 10 lat w służbie oświaty 1972–1982. Warszawa: Instytut Kształcenia Zawodowego.

Szlosek, F. (2012). Dylematy polskiej pedagogiki pracy. Studia Pedagogiczne, 65, 13–20.

Szlosek, F. ( 2015). Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Szlosek, F., Bednarczyk, H. (red.). (2013). Edukacja – praca – kariera. Warszawa–Radom: Instytut Technologii i Eksploatacji.

Tomaszewska-Lipiec, R. (2018). Praca zawodowa – życie osobiste. Dysonans czy synergia? Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu. Kazimierza Wielkiego.

Wiatrowski, Z. (1973). Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Gospodarczej. Instytut Kształcenia Zawodowego w roku szkolnym 1972/1973. Warszawa: Instytut Kształcenia Zawodowego.

Wiatrowski, Z. (1994, 1996, 2000, 2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Wiatrowski, Z. (2012). Problem kwalifikacji i kompetencji w kontekście europejskich ram kwalifikacji. Studia Pedagogiczne, 65, 175–186.

Wołk, Z. (2013). Zawodoznawstwo. Warszawa: Difin.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.7-19
Date of publication: 2022-03-02 18:21:01
Date of submission: 2021-10-12 15:02:10


Statistics


Total abstract view - 880
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 966

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Franciszek Szlosek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.