Role of Sounds in “The Primer: Children in Majdanek Camp” Exhibition at Majdanek State Museum

Joanna Posłuszna, Łukasz Posłuszny

Abstract


“The Primer: Children in Majdanek Camp” is an educational exhibition devoted to the pre-war and camp fate of Jewish, Polish and Belarusian children. The exhibition is located in barrack 53 of KL Majdanek. The exhibition can be characterized as a scenographic, photographic and sound installation. The cacophony of sounds made by children playing during school breaks, their voices and the testimony of adult prisoners overlap. This overlap represents the palimpsest structure of time made of sounds. The sound aspect of the exhibition plays a key role in the reception of the exhibition. The time before the war is symbolized by the cheerful sounds of children. The time spent in the camp is not represented by the terrifying sounds of crying or screaming; it is replaced by a chorus of voices testifying to past events and is accompanied by the quiet sounds of a lullaby. Attention is drawn to the elements of the audiosphere of the exhibition – they illustrate children’s camp experiences, abandoning historical descriptions and boards, and using only eyewitness accounts and deeply symbolic objects. The exhibition is an interesting case of using relatively simple, yet strongly influencing the imagination of visitors, affective tools. Thanks to this, it was possible to avoid trivialization and oversimplification, as well as the information glut and didacticism known from conventional museums.


Keywords


soundscape; sound environment; memory; Holocaust; exhibition

Full Text:

PDF

References


Aviva, L. (2008). Letters to a Dead Jewish Boy, 3.4.2008. Retrieved from https://www.haaretz.com/2008-04-03/ty-article/letters-to-a-dead-jewish-child/0000017f-e22b-d568-ad7f-f36be31a0000

Banach, K. (2014). Działalność wystawiennicza Państwowego Muzeum na Majdanku w latach 1944–2014. Zeszyty Majdanka, (26), 304–305.

Bednarek, M., Gawron, E., Jeżowski, G., Zbroja, B., Zimmerer, K. (2010). Kraków – czas okupacji 1939–1945. Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.

Berlin, G.I. (2012). “Once There Was Elżunia”: Approaching Affect in Holocaust Literature. College English, 74(5), 395–416. DOI: 10.58680/ce201219329

Goffman, E. (1961). Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Doubleday, Anchor Books.

Gottwaldt, A. (1999). Der deutsche Güterwagen: Eine Ikone für den Judenmord? Museums-Journal, 13(1), 14–17.

Grudzińska, M. (2003). Elementarz z Majdanka. Zeszyty Szkolne, (4), 109–114.

Kubiszyn, M. (2018). Dzielenie się pamięcią – (re-)konstruowanie narracji – świadkowie zastępczy: oral history w projektach na rzecz upamiętniania lubelskich Żydów. Pedagogika Społeczna, (2), 207–228.

Kubiszyn, M. (2020). (Re)konstruowanie narracji – działanie w przestrzeni publicznej – edukacja. Postpamięć Zagłady lubelskich Żydów: studium przypadku, Politeja, 17(2), 39–54. DOI: 10.12797/Politeja.17.2020.65.03

Mizeracka, M. (2004). Nawet chłopcy płaczą. Rzeczpospolita, (224).

Pietrasiewicz, T. (2005). Henio: historia jednego życia. Retrieved from https://tnn.pl/Henio_%C5%BBytomirski_-_projekt__Listy_do_Henia_,2886.html

Pietrasiewicz, T., Rybicka, M., Grudzińska, M. (2003a). Elementarz. Dzieci w obozie na Majdanku. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.

Pietrasiewicz, T., Rybicka, M., Grudzińska, M. (2003b). The Primer: Children in Majdanek Camp. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.

Reich, S., Hillier, P. (2002). Writings on Music: 1965–2000. New York: Oxford University Press.

Segit, E. (n.d.). Zrozumieć przeszłość. Retrieved from https://www.mdk.lubartow.com.pl/files/ewelina_segit.pdf

Skórzyńska, I. (2010). Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci (1989–2009). Poznań: Instytut Historii UAM.

Skrzypek, M. (2008). Kultura dźwięku w ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN”. In: S. Bernat (Ed.), Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych (pp. 320–326). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Stier, O.B. (2005). Different Trains: Holocaust Artifacts and the Ideologies of Remembrance. Holocaust and Genocide Studies, 19(1), 81–106. DOI: 10.1093/hgs/dci004

Szwarcman-Czarnota, B. (2003). Zawód: dziecko. Midrasz, (11).

Ziębińska-Witek, A. (2011). Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu. Lublin: Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.169-182
Date of publication: 2024-09-30 16:58:58
Date of submission: 2024-06-10 22:45:03


Statistics


Total abstract view - 89
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 18

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Joanna Posłuszna, Łukasz Posłuszny

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.