Globalne przemiany jako promotorzy nowych kreacji: narodziny tożsamości latynoamerykańskiej w pedagogice misyjnej

Olena Zhizhko, Gali-Aleksandra Beltrán

Streszczenie w języku polskim


W artykule przedstawiono wyniki badań historyczno-pedagogicznych, których celem było ustalenie głównych cech pedagogiki hybrydowej i systemu misyjno-wychowawczego, które rozwinęły się w koloniach hiszpańskich w Ameryce w XVI i XVII wieku, a także ustalenie, w jaki sposób przyczyniły się do kulturowej hybrydyzacji i budowy latynoamerykańskiej tożsamości w niespokojnych warunkach spotkania dwóch bardzo różnych, wręcz przeciwstawnych światów i kultur. Autorzy stwierdzili, że pomimo bardzo skomplikowanej sytuacji, w jakiej znaleźli się pierwsi misjonarze ewangelizujący, biorąc pod uwagę między innymi ich całkowitą nieznajomość lokalnych języków i kultur, byli w stanie opracować nowatorskie dydaktyki przy użyciu improwizowanych środków i całej swojej pomysłowości aby mogli wypełnić swój obowiązek: „ratować dusze grzeszników” poprzez nawrócenie ich na wiarę chrześcijańską. Stworzyli w ten sposób system misyjno-wychowawczy, w którym połączyły się aspekty wychowania przedhiszpańskiego z elementami europejskich szkół konwentualnych. Ten model edukacyjny przyczynił się do hybrydyzacji kulturowej i budowy tożsamości latynoamerykańskiej od pierwszych lat podboju


Słowa kluczowe


pedagogika misyjna; budowa tożsamości latynoamerykańskiej poprzez edukację; globalnych przemian jako promotorzy nowych kreacji pedagogicznych

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Baudot, G. (1990). La pugna franciscana por México. México: CONACULTA.

Bracamonte, P. (1994). Historia de los pueblos indígenas de México. La memoria enclaustrada. Historia indígena de Yucatán, 1750–1915. México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/Instituto Nacional Indigenista.

Brain, C. (2010). Aprendizaje de lenguas indígenas por parte de españoles en Nueva España en los primeros cien años después de la conquista. Colonial Latin American Review, 19(2), 279–300. DOI: 10.1080/10609164.2010.493686

de Mendieta, G. (1997). Historia eclesiástica indiana, Libros I-III. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

de Sahagún, B. (2003). Historia General de las cosas de la Nueva España, Tomo I. Madrid: Dastin.

El confidencial. (2022). Un popurrí ideológico extremista de derecha e izquierda europea apoya a Putin y Rusia. https://www.elconfidencial.com/mundo/2022-04-10/popurri-ideologico-extremista-

europa-apoya-putin_3406194/.

García Canclini, N. (2006). Culturas híbridas. São Paulo: Edusp.

García Germán, S. (2008). La teoría del conflicto. Un marco teórico necesario. Prolegómenos. Derechos y Valores, XI(22), 29–43. DOI: 10.18359/prole.2506

García-Icazbalceta, J. (1889). Códice Franciscano. Documentos para la Historia de México, México: Imprenta de Francisco Dían de León, v. 2.

Gómez-Canedo, L. (1988). Pioneros de la Cruz en México, Fray Toribio de Motolinia y sus compañeros. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Gómez-Canedo, L. (1993). Aspectos característicos de la acción franciscana en América. Francisco Morales, OFM (Coord. y ed.) Franciscanos en América, Quinientos años de presencia evangelizadora. México: Conferencia franciscana de Santa María de Guadalupe.

Gonzalbo Aizpuru, P. (1990). Historia de la educación en la época colonial. El mundo indígena. México: El Colegio de México. DOI: 10.2307/j.ctv47w4n0

Huerta-Vázquez, M., Zhizhko, E. (2023). Intercultural education in Mexico: historical background (colonial period and independence). Journal Studies in Comparative Education, (1), 5–16.

Jarquín-Ortega, M. (2002). Educación Franciscana. Diccionario de la Historia de la Educación en México (Proyecto CONACYT). México: El Colegio Mexiquense, A.C., http://biblioweb.tic.unam.mx/diccionario/htm/articulos/sec_17.htm (26.06.2022).

Koch, S. (1997). El fin de la inocencia: Willi Münzenberg y la seduccion de los in telectuales. Barcelona: Editorial Tusquets editores.

Merino Abad, J. (1995). Historia de la filosofía franciscana. Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid: Editorial Cisneros.

Morales, F. (1991). Fray Pedro de Gante. “Directorio Franciscano. Enciclopedia Franciscana”, http://www.franciscanos.org/enciclopedia/pgante.html.

Retondar, A. (2008). Hibridismo cultural: ¿clave analítica para la

comprensión de la modernización latinoamericana? La perspectiva de Néstor García Canclini. Sociológica (Méx.), 23(67), 5–25.

Reyes-Valerio, C. (2000). Arte Indocristiano. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Sánchez Flores, R. (1980). Historia de la Tecnología y la Invención en México. México: Fomento Cultural Banamex.

Sorokin, P. (1953). Estratificación y Movilidad Social. Revista mexicana de sociología, 15(1), 83–117. DOI: 10.2307/3537850.

Tanck de Estrada, D. (2000). Pueblos de indios y educación en el México colonial, 1750–1821 (1ª reimp.). México: Colmex-CEH. DOI: 10.2307/j.ctv3f8qv0




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.93-105
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:42
Data złożenia artykułu: 2023-06-26 13:02:37


Statystyki


Widoczność abstraktów - 443
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 180

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Elena Anatolievna Zhizhko, Gali-Aleksandra Beltrán

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.