Teoretyczne zasady kształtowania kategorii „podmiotowość osobowości ucznia” w ukraińskiej, polskiej i rosyjskiej tradycji naukowej

Olena Halian

Streszczenie w języku polskim


Autorka artykułu poddaje analizie stanowiska światopoglądowe i podejścia teoretyczno-metodologiczne do kategorii „podmiotowość osobowości ucznia”. Na podstawie rozważań poglądów naukowców ukraińskich, polskich i rosyjskich zdefiniowano podobieństwa i różnice w kierunkach ich poszukiwań naukowych. Podkreślono, iż łączy je przywiązanie wagi do aktualności indywidualnego podejścia do organizowania procesu edukacji. W tym kontekście poglądy ukraińskich, polskich i rosyjskich badaczy różnią się jedynie kierunkami poszukiwań naukowych. Udowodniono, iż oprócz dociekania zasad teoretyczno-metodologicznych, polscy naukowcy szczególną wagę przywiązują do aspektów stosowanych w kształtowaniu podmiotowości osobowości ucznia, które są dokładnie uzasadnione i opisane. Badacze ukraińscy dążą do połączenia podejść teoretyczno-metodologicznych w badaniach istoty podmiotowej jednostki ludzkiej z wypracowaniem nowych technologii pedagogicznych. Nastawienie psychologiczno-pedagogiczne w poszukiwaniach naukowych badaczy rosyjskich ustala ramy metodologiczne dla wypracowania nowego paradygmatu edukacyjnego.


Słowa kluczowe


podmiot; podmiotowość osobowości ucznia; podejście podmiotowo-rozwojowe; tradycja naukowa

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Антонова И. (2009), Субъектность как интегративное свойство обучаемости, Славянск.

Bałachowicz J. (2009), Kategoria podmiotowości jako wyznacznik przemian stylu pracy współczesnego nauczyciela, [w:] I. Adamek, W. Żmijewska (red.), Nauczyciel w systemie edukacyjnym teraźniejszość i przyszłość, Kraków.

Бех І. (1997), Наукові засади створення особистісно орієнтованих виховних технологій, «Початкова школа», 9.

Борытко Н. (2000), Пространство воспитания: образ бытия, Волгоград.

Хурло Л. (2003), Профессиональная подготовка учителя к развитию субъектности ученика, Калининград.

Галян О. (2015), Суб’єктність особистості школяра як інтердисциплінарна наукова проблема, «Неперервна професійна освіта: теорія і практика», 1–2 (42–43).

Górska L. (2008), Podmiot i podmiotowość w wychowaniu. Studium w perspektywie poznawczej pedagogiki integralnej, Szczecin.

Gurycka A. (red.) (1989), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży, Warszawa.

Якиманская И. (1996), Личностно-ориентированное обучение в современной школе, Москва.

Jarymowicz M. (2008), Psychologiczne podstawy podmiotowości. Szkice teoretyczne, studia empiryczne, Warszawa.

Коджаспирова Г., Коджаспиров А. (2005), Словарь по педагогике, Москва.

Максименко С. (2006), Генеза здійснення особистості, Київ.

Mieszalski S. (2005), Interpretacje podmiotowości dziecka: kultura – szkoła – wczesna edukacja, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 2.

Ольховая Т. (2005), Педагогический аспект проблемы развития субъектности, «Вопросы гуманитарных наук», 2 (17).

Осмина Е. (2012), Психология субъектополагающего взаимодействия, Казань.

Петровский А., Ярошевский М. (2001), Теоретическая психология, Москва.

Петровский В. (1996), Субъектность: новая парадигма в образовании, «Психологическая наука и образование», 3.

Рубинштейн С. (2000), Основы общей психологии, Санкт-Петербург.

Ruciński S. (1993), Podmiotowość z punktu widzenia pedagoga, [w:] B. Suchodolski (red.), Podmiotowość jako problem filozoficzny, społeczny i pedagogiczny, Warszawa.

Сергиенко Е. (2012), Принципы психологии развития: современный взгляд, «Психологические исследования», 5, 24.

Сластенин В. (2006), Субъектно-деятельностный подход в общем и профессиональном образовании, «Сибирский педагогический журнал», 5.

Stasiak M. (2006), Refleksje wokół pojęcia podmiotowości, „Civitas Hominibus. Rocznik Filozoficzno-Społeczny”, 1.

Татенко В. (1996), Психология в субъектном измерении, Киев.

Волкова Е. (рeд.) (2012), Развитие субъектности в онтогенезе в современном социокультурном пространстве образования и семьи, Нижний Новгород.

Zaciński В. (1986), Podmiotowość jako cel i środek wychowania, Lublin.

Знаков В. (2003), Психология субъекта как методология понимания человеческого бытия, «Психологический журнал», 24, 2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.2.47
Data publikacji: 2016-09-07 12:34:45
Data złożenia artykułu: 2016-02-25 13:56:08


Statystyki


Widoczność abstraktów - 488
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 348

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Olena Halian

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.